torsdag 13. september 2007

Observasjon 10.sept

Mandag 10.september hadde vi en forelesning om observasjon. Her ble jeg tatt litt på senga, for jeg hadde ikke trodd at observasjon skulle være så vanskelig. Det som er viktig når en observerer er at en ikke tolker, og det er utrolig vanskelig.

Observasjon brukes mye i læreryrket, det brukes både som hjelpemiddel når en skal innhente informasjon, til refleksjon, og til skildring. Det er derfor viktig å beherske det å observere. Jeg tror at det er viktig å finne sin teknikk for observasjon, og at trening gjør mester er det ingen tvil om.

Vi fikk i oppgave å observere noen i 30 min. Jeg satte meg foran kantina og tenkte at å observere kantinedamene ville være enkelt. Jeg hadde avgrensa meg til den som sto i kassen, og formålet mitt var å finne ut hvordan de utførte jobben sin og se på hvordan de behandlet kundene sine. Det viste seg å ikke være så lett som jeg trodde. Jeg ville helst skrevet at kantinedama var i godt humør, hun var høflig mot kundene sine, og gjerne litt trøtt. Men det ville jo vært en tolkning. Jeg måtte si dette med å forklare hvorfor." Skal vi se, jo hun smiler til kundene, ler og små snakker med dem. Hun strekker armene over hodet og gjesper. " Det var ikke så lett som jeg hadde trodd, en vil så gjerne tolke det en ser.

Når vi skal ut i praksis nå, er det å observere hovedoppgaven vår. Jeg tror nok det kan bli en utfordring, men utfordringer er kjekt og det er det vi lærer og vokser av. Det finnes ulike observasjonsmetoder, og det er viktig å finne den metoden en trives med. Ulike metoder passer til ulike observasjoner. Dersom en skal observere en elev som gjerne sees på som et uromoment i klassen, kan det være lurt og bruke loggbok/løpende protokoll der en observerer minutt for minutt, på den måten kan en i ettertid se på hva som egentlig utløste uroen, hva skjedde i forkant og etterkant. Men dersom en har problemer med mobbing, f.eks. at en elev utestenges av en gjeng, kan det være nyttig å bruke et sosiogram. Da kan en finne frem til hvem som er "sjefen" i gruppa, og prøve og få han med på laget.

Når jeg nå skal ut i praksis vil jeg prøve og få brukte ulike observasjonsmetoder. Det blir og spennende å se hvordan andre observerer, og selvom alle i praksisgruppa for eksempel observere samme situasjon ved bruk av samme metode tror jeg vi kan få veldig ulike resultater. Det å observere er veldig subjektivt, og vi har alle en ryggsekk full av ulike erfaringer med oss, og det gjør at vi ser en situasjon på ulike måter.

Jeg gleder meg veldig til praksis, og jeg tror at det kan bli en spennede og lærerik utfordring.

Ønsker dere alle lykke til, og husk å ha det kjekt!

3 kommentarer:

heidi sa...

Så bra oppsumert,høyres ut som du er veldig bevisst på observasjon.Godt å høyra at andre også er redd for å byrja å tolka!
Me får prøva så godt me kan:)
Lykke til Hilde marie!
Heidi

Birgit E. Olsen Bratseth sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Ja, no er praksis over, og du har fått prøva deg som observatør. Vart det kjekt? Kva lærte du om born og om skulen? Kvifor er det å observera så viktig for ein lærar trur du?

Birgit :-)