Det begynner å bli en stund siden vi hadde praksis, men jeg tenkte jeg burde få med et kort innlegg om det også.
I uke 46 og 47 hadde vi praksis i en 4.klasse. Det var to spennende og lærerike uker. Vi fikk prøvd ut undersøkelseslandskap i matematikk, drama i KRL, storyline i norsk og ellers mer tradisjonell undervisning. Jeg vil spesielt trekke fram KRL timene og norsktimene.
Fredag i uke 46 startet vi dagen med 3 timer KRL. Vi hadde bestemt oss for å starte dagen med en dramatisering av bibelhistorien "Gutten som sov i tempelet". Vi laget til en scene med senger i et provosorisk tempel laget av tøystykker og skillevegger. Vi hadde også på oss enkelt kostyme. Vi skrudd av lyset, tente stearinlys og hadde på rolig musikk. Elevene måtte ta av seg ranslene ute på gangen og så fikk de beskje om å gå stille inn i rommet å sette seg. Vi sto da i et tablå inne i klasserommet. Elevene var musestille gjennom hele dramatiseringen og opplegget gikk bedre enn forventet. Etterpå delte vi elevene inn i smågrupper, hver gruppe skulle så lage et tablå fra historien. Dette klarte elevene kjempe bra. De måtte også jobbe med historien ved å lese høyt for oss, løse et kryssord og lage en tegning av Samuel. Dette gikk veldig bra, og forhåpentligvis blir det lettere for elevene å huske historien når de har fått jobbet med den på en litt annerledes måte.
I uke 47 skulle elevene ha om nøkkelord i norsk, en av dagene valgte vi å prøve ut storylinemetoden. Dette var en ny metode for alle i praksisgruppa, så vi var veldig spent på om vi ville lykkes. Vi valgte sykehus/ambulanse som handling, og ga elevene ulike stikkord underveis. Her måtte de blant annet beskrive en legeveske(hva som er oppi), skrive en kort historie ut fra 5 nøkkelord, lage en ambulanse(fargelegge utsiden), beskrive 2 av personene i historien og fargelegge dem, løse en gåte ved å trekke ut nøkkelord fra en historie. Klassen ble delt inn i 4 grupper og vi hadde dermed mulighet til å følge opp en gruppe hver. Det var veldig kjekt å se at alle elevene fikk delta, alle bidro med det de var best til. Noen var flinke til å skrive, andre til å fargelegge eller tegne. Vi fikk litt dårligere tid enn håpet, men det løste vi enkelt ved å kutte ut noen av ledetrådene. Det gikk kjempe bra. Så storyline er absolutt en arbeidsmetode som jeg vil prøve igjen.
I et tidligere innlegg sa jeg at det er viktig med tilbakemelding fra elevene på hvordan timen har gått. Det viser seg at det er ikke alltid like lett å få denne tilbakemelding, ofte på grunn av at en har for dårlig tid og det er vanskelig å vite hvordan en skal få denne tilbakemeldingen. Etter en del av timene vi hadde samlet vi elevene i samling og spurte de hvordan de syns det hadde gått. Vi prøvde også å oppsummere litt hva som var blitt gjort og prøvde finne ut hva elevene satt igjen med. Jeg tror det er veldig viktig å ta seg tid til en oppsummering, og ikke minst ta seg tid til å finne ut hva elevene virkelig sitter igjen med. Læringsutbytte er absolutt noe av det viktigste ved en undervisningsøkt, men det er også veldig vanskelig å godt mål på det.
Diamantskjema ble et godt arbeidsverktøy ved planlegging av undervisningen. Jeg tror nok det ble brukt mest ved planlegging og ikke så mye under selve undervisningen. Jeg er ganske overrasket over hvor mange timer vi brukte på å planlegge en time, håper og tror at det ikke tar like lang tid i den reelle arbeidsdagen. Jeg tror at praksis er litt spesielt, for mange av oss er det første gang vi planlegger en time og samtidig vil vi gjerne gjøre noe spesielt og nytenkende, og da tar ting tid;)
Jeg har lært mye i denne praksisperioden, og forhåpentligvis går det enda bedre i neste praksisperiode;)
onsdag 2. januar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Me fekk til eit godt opplegg i praksis,veldig fornøyd med det! Du har fått med masse fint her!
Legg inn en kommentar